Veelgestelde vragen - FAQ

  • Algemeen

    Contact opnemen met Davilex

    U kunt onze klantenservice op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur telefonisch bereiken op telefoonnummer 030-6391 555, optie 3.
    Vragen kunt u ook stellen met behulp van het contactformulier. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.

    Support & Onderhoud afsluiten of wijzigen

    Neem voor het afsluiten of uitbreiden van een Support- & Onderhoudsovereenkomst contact met ons op. Wij zijn op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur telefonisch bereikbaar op telefoonnummer 030-6391 555, optie 1 of stuur een bericht via het contactformulier.

    Heeft u een abonnement op Davilex Basic, Plus of Pro? Dan is Support & Onderhoud inbegrepen in de abonnementsprijs. 

    Support & Onderhoud beëindigen? Geef uw opzegging dan uiterlijk één maand voor de einddatum van uw overeenkomst schriftelijk aan ons door. Dat kan door een e-mail te sturen naar klantenservice@davilex.nl of een brief te sturen naar:

    Davilex
    T.a.v. afdeling Klantenservice
    Postbus 419
    3990 GE HOUTEN

    Vragen over uw factuur

    Heeft u een vraag over uw factuur? De medewerkers van onze klantenservice beantwoorden uw vraag graag. U kunt onze klantenservice op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur telefonisch bereiken op telefoonnummer 030-6391 555, optie 3 of stuur een bericht via het contactformulier.

    Een adreswijziging doorgeven

    Een adreswijziging kunt u online doorgeven op het Gebruikersportaal. Om toegang te krijgen tot dit portaal klikt u rechtsboven op Inloggen. Log in met uw bij Davilex geregistreerde e-mailadres en uw wachtwoord. Klik vervolgens bij Mijn gegevens op Wijzigen, pas uw gegevens aan en sla de gewijzigde gegevens op.

    Naar Gebruikersportaal

    Een vraag stellen aan de helpdesk

    Heeft u vragen over onze software? Neem contact op met de medewerkers van onze helpdesk, zij beantwoorden uw vragen graag. De helpdesk is op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur telefonisch bereikbaar. Het rechtstreekse telefoonnummer vindt u in in de bevestigingsbrief Support & Onderhoud of bel Klantenservice (030-6391 555, optie 3). U kunt uw vraag ook via het reactieformulier in de online kennisboom stellen.  

    Tip: zelf gemakkelijk en snel het antwoord op uw vraag vinden? Kijk dan eens in de online kennisboom op het Gebruikersportaal. 

    Let op: Voor ondersteuning van onze helpdesk heeft u een Support- en Onderhoudsovereenkomst nodig. Uitzondering hierop zijn installatievragen, deze worden altijd beantwoord. Heeft u een vraag over de installatie, neem dan contact op met onze klantenservice (tijdens kantooruren bereikbaar op 030-6391 555, optie 3 of maak gebruik van het contactformulier.
  • Administratie

    Nieuwste versie van de software downloaden

    Heeft u een abonnement of een Support- en Onderhoudsovereenkomst? Dan kunt u de meest recente versie van de software gemakkelijk en snel downloaden vanaf het Gebruikersportaal.

    Gebruikersportaal
    Het Gebruikersportaal opent u door rechtsboven op Login te klikken en in te loggen met uw e-mailadres en wachtwoord. De software kunt u downloaden door bij Mijn producten op de downloadlink te klikken.

    Naar Gebruikersportaal >>

    Nieuwe administratie incl. basisgegevens

    Bij het aanmaken van een nieuwe administratie kunt er voor kiezen om de nieuwe administratie te baseren op een bestaande Davilex-administratie. De basisgegevens, waaronder de grootboekrekeningen, relaties en artikelen worden dan overgenomen. Tevens is het mogelijk om de meest recente beginbalans van die administratie over te nemen.

    Om een nieuwe administratie inclusief basisgegevens aan te maken, klikt u in het programma op de Davilex-knop linksboven en kiest u voor Nieuw. In de eerste stap van de wizard kiest u onder 'Basis voor administratiestructuur' voor Bestaande administratie. U kunt vervolgens de bestaande Davilex-administratie selecteren en eventueel de optie 'Neem de beginbalans over' markeren.

    Administratie naar andere computer

    Met behulp van een reservekopie kunt u uw administratie eenvoudig overzetten naar een andere computer:
    1. Maak een reservekopie van uw administratie.
    2. Download en installeer de software op de computer waarop u uw administratie wilt voeren.
    3. Open het programma en zet de reservekopie terug.

    Rapporten exporteren (bijv. naar Excel)

    Rapporten die u opstelt, kunt u eenvoudig exporteren:

    1. Maak een rapport.
    2. Klik in de groep Lijst op Kopiëren.
    3. Open het andere programma.
    4. Plak de gegevens, vaak via Bewerken - Plakken. 

    Gegevens dashboard verbergen

    Als u in een multi-user omgeving werkt en niet wilt dat alle gebruikers inzicht hebben in de informatie en grafieken die het startscherm toont, dan kunt u deze gegevens op gebruikersniveau verbergen. Het al dan niet tonen van het financieel dashboard is namelijk gekoppeld aan het recht Rapportage. Is aan een gebruiker dit recht niet toegekend, dan zal het startscherm geen financieel dashboard tonen.De rechten kunt u beheren in het onderdeel Gebruikersbeheer dat u opent door op de Davilex-knop te klikken en te kiezen voor Gebruikers en rechten.

  • Boekhouden

    Hoe sluit ik het boekjaar af?

    De wizard Eindejaarsverwerking begeleidt u stap-voor-stap bij het afsluiten van het boekjaar. De wizard start u door op het tabblad (Club)boekhouding in de groep Administratie op Eindejaarsverwerking te klikken.

    Tip: Kom naar de training Eindejaarsverwerking met Davilex en leer alles over de jaarafsluiting.  


    BTW-aangifte digitaal versturen

    Met de boekhoudsoftware van Davilex kunt u eenvoudig uw BTW-aangifte samenstellen en direct digitaal versturen naar de Belastingdienst.

    Davilex XBRL-portaal
    Voor verzending van uw aangifte naar de Belastingdienst maakt u gebruik van het Davilex XBRL-portaal. Hieraan zijn geen kosten verbonden, wel is eenmalige registratie verplicht. Meer informatie vindt u op de davilex.nl/xbrlportaal.

    Bankafschriften importeren

    Bankafschriften kunt u gemakkelijk en snel importeren in de boekhouding. Dat kan automatisch met de directe bankkoppeling of door de bankafschriften eerst te downloaden bij uw bank. Om banktransacties te importeren, gaat u naar het tabblad Internetbankieren en klikt u op Importeren.

    Tip: Kom naar de training Elektronisch bankieren en leer alles over import van bankafschriften, automatische herkenning en het exporteren van betaalopdrachten! 

    Rechtstreeks boeken op BTW-rekening

    U kunt alleen rechtstreeks op een BTW-grootboekrekening boeken als in de Administratie-instellingen is aangegeven dat dit is toegestaan. Open de instellingen (Davilex-knop - Instellingen) en klik op het tabblad Algemeen in de groep Instellingen Systeem op Administratie. Markeer de optie 'Rechtstreeks boeken op BTW-grootboekrekeningen is toegestaan' en sla de gewijzigde instellingen op.

    Let op: de bedragen die rechtstreeks geboekt worden op een BTW-grootboekrekening worden niet automatisch meegenomen in de BTW-aangifte en moeten handmatig ingevoerd worden.

    Beginbalans invoeren

    Is bij het aanmaken van de administratie geen beginbalans ingevoerd, dan kunt u de beginbalans later via de wizard Beginbalans invoeren. De wizard start u door op het tabblad Boekhouding in de groep Administratie op Beginbalans te klikken.

    Is de optie Beginbalans niet geactiveerd, dan is de beginbalans al ingevoerd. Deze kan via de wizard niet meer gewijzigd worden. Wel is het mogelijk om totalen van de grootboeken aan te passen door correctieboekingen te maken.

  • Factureren

    Logo wordt niet correct afgedrukt

    Het kan verschillende oorzaken hebben waarom een logo op een lay-out niet correct weergegeven wordt.

    Drukt u af naar een pdf-printer, dan wordt de achtergrond van het logo zwart weergegeven. Hiervoor is geen oplossing beschikbaar, maar wel een alternatief. U kunt uw facturen en orders namelijk direct vanuit het pakket via e-mail versturen. De factuur of order wordt dan als pdf toegevoegd aan de e-mail. Zo hoeft er geen gebruikgemaakt te worden van een PDF-printer en wordt het logo correct getoond.

    Ook de kwaliteit van het logo speelt een rol. Het logo kan bijvoorbeeld zwarte vlekken vertonen of blokkerig zijn. Een logo van hoge kwaliteit zal beter worden afgedrukt. Win eventueel advies in van grafisch ontwerper.

    Tot slot kan ook de grootte van het logo leiden tot een slechte weergave. Door een logo in de lay-out te vergroten of te verkleinen kan kwaliteitsverlies optreden. Wij adviseren u daarom om het logo eerst op te slaan in de grootte waarin het op de lay-out getoond moet worden en dan het logo te plaatsen.

    Herhalende facturen

    Verstuurt u periodiek dezelfde factuur naar uw klant? Dan kunt u op het tabblad Herhalende factuur van het formulier Factuur toevoegen het herhalingspatroon van de factuur en eventueel een einddatum opgeven. In het vervolg hoeft u in de lijst Verkoopfacturen enkel te klikken op de knop Herhalende facturen genereren en de facturen worden automatisch aangemaakt. Bovendien wordt in het startscherm van het tabblad Facturatie onder het kopje Meldingen aangegeven of er herhalende facturen gegenereerd moeten worden.

    Aantal decimalen in artikelprijs aanpassen

    In de administratie-instellingen kunt opgeven in hoeveel decimalen de artikelprijs op bijvoorbeeld een factuur getoond wordt. De instellingen opent u door op de Davilex-knop linksboven te klikken en te kiezen voor Instellingen. Ga vervolgens naar het tabblad Algemeen, klik in de groep Instellingen systeem op Layout en ga naar de tab Valuta. Onder het kopje Artikelprijzen kunt u het aantal decimalen opgeven.

    Gebruikmaken van betalingsvoorwaarden

    Onze software kent een aantal tools waarmee u uw debiteuren goed kunt beheren. Zo kunt u bijvoorbeeld betalingsvoorwaarden vastleggen en deze voorwaarden koppelen aan debiteuren. Op basis van deze voorwaarden geeft het programma u een melding wanneer de betalingstermijn van één of meerdere facturen is verstreken. U kunt vervolgens met één druk op de knop aanmaningen genereren.

    Om een betalingsvoorwaarde toe te voegen, gaat u naar het tabblad Inrichting en klikt u in de groep Relaties op Betalingsvoorwaarden.

  • Online boekhouden

    Kan ik overstappen naar Visma eAccounting?

    Binnenkort kunt u eenvoudig overstappen van Davilex Online naar Visma eAccounting. Wilt u meer weten over dit uitgebreide online boekhoudpakket? Op visma.nl/eaccounting vindt u alle informatie.

    Heeft u interesse in een overstap? Neem contact met ons op, we zijn op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur bereikbaar op 030-6391 555, optie 1.

    Het boekjaar afsluiten

    In Davilex Online kunt u het boekjaar afsluiten met behulp van de handige wizard Eindejaarsverwerking. Deze wizard begeleidt u stap-voor-stap bij het aanmaken van een nieuw boekjaar en het afsluiten boekjaar 2016. De wizard start u door op het tabblad Boekhouden in de groep Periodiek op Jaarafsluiting te klikken.

    Een administratie aanmaken

    Om een administratie aan te maken, gaat u naar het tabblad Mijn kantoor en klikt in de groep Mijn abonnementen op Mijn accountgegevens. Ga vervolgens naar de tab Administraties en klik op Nieuw.

    Uw testadministratie converteren

    Om een testadministratie te converteren naar een standaardadministratie, opent u eerst de demo-administratie. Klik hiervoor op het tabblad Mijn kantoor in de groep Administratie op Administratie openen en kies voor DEMO.

    Klik vervolgens op het tabblad Mijn kantoor in de groep Mijn abonnementen op Mijn accountgegevens en ga naar de tab Administraties. Klik op het Bewerken-icoon voor de testadministratie die u wilt converteren en klik op Converteren naar Client.
     
    De administratie wordt nu geconverteerd. Is de conversie voltooid, dan kunt u de geconverteerde administratie openen en verder werken in uw administratie.

    BTW-aangifte digitaal versturen

    Voordat u de BTW-aangifte vanuit Davilex Online verstuurd kan worden, moet in de administratie-instellingen de optie 'BTW-aangifte online doen' gemarkeerd zijn. Ga hiervoor naar het tabblad Boekhouden en klik in de groep Inrichting op Administratie-instellingen. Ga naar de tab BTW-gegevens van de administratie. Wanneer achter BTW-aangifte online doen 'nee' staat, klikt u op Wijzigen. Markeer de optie en klik op Opslaan.

Zoek een accountant

Vind hier de administratie- en accountants kantoren die werken met de software van Davilex. U kunt hier terecht voor vakkundig advies, ondersteuning en controle van uw boekhouding.
Staat uw vraag er niet tussen?

Staat uw vraag er niet tussen?

Op het Gebruikersportaal vindt u vele vragen en antwoorden over onze software.

Naar het gebruikersportaal

Davilex is onderdeel van de Visma Groep
KVK Nummer: 30185090