relatiebeheertips

Doeltreffend relaties beheren


Hoe zorgt u ervoor dat bestaande klanten tevreden blijven over de producten, diensten en service die u levert? Goed relatiebeheer is hier het sleutelwoord. Dat betekent inzicht hebben in de behoeften van uw klant, ervoor zorgen dat het juiste aanbod op het juiste moment bij de juiste persoon terecht komt en zorgdragen voor een goede klantervaring. We geven u hier vijf tips waarmee relaties beheren makkelijker wordt. 

Relatiebeheer - tip 1

Ken uw klant


Het is misschien een open deur, maar om een langdurige klantrelatie aan te gaan, moet u op de eerste plaats natuurlijk weten wie uw klant is en welke klanten belangrijk zijn voor uw organisatie. Een relatiebeheerpakket is hierbij zeker geen overbodige luxe. Het vergemakkelijkt het vastleggen van uiteenlopende relatiegegevens. Niet alleen de algemene bedrijfsgegevens, maar bijvoorbeeld ook gemaakte afspraken, contactmomenten en order- en factuurhistorie. Hoe beter de kwaliteit van de data, hoe beter u in kunt spelen op de behoeften en wensen van de relatie en de klant aan u kunt binden.

relatiebeheer - tip 2

zorg voor een goede klantervaring


Klantervaring is een belangrijke factor bij het opbouwen van langdurige klantrelaties. Die klantervaring wordt voor een groot deel bepaald door service. Snelle en makkelijke service zijn hier de sleutelwoorden. Bijna 9 op 10 klanten krijgt een positiever gevoel over de organisatie wanneer goede service is verleend, blijkt uit onderzoek van Verint. Zorg ervoor dat klanten makkelijk contact met u kunnen leggen, reageer snel op vragen en eventuele klachten en kom afspraken na. Leg de contactmomenten vast. Bij een volgend contact heeft u dan alle benodigde informatie paraat.

relatiebeheer - tip 3

Investeer in persoonlijk contact


Slechte service en een gebrek aan aandacht zijn belangrijke beweegreden om over te stappen naar de concurrent. Persoonlijk contact, betrokkenheid en meedenken met de klant worden altijd zeer gewaardeerd en laten de klant voelen dat ze er voor u echt toe doen. Leg de contactmomenten consequent vast. Zo weet u de volgende keer precies wat er besproken is. Daarmee wint u vertrouwen; de basis van een goede klantrelatie. 

relatiebeheer - tip 4

Plan uw contactmomenten


Plan de contactmomenten. Door regelmatig contact te houden, blijft u 'top of mind' bij de relatie. Dat contact kan persoonlijk zijn, maar bijvoorbeeld ook via een digitale nieuwsbrief met voor uw relatie interessante ontwikkelingen in uw vakgebied of door het delen van kennis via de sociale netwerken, de mogelijkheden zijn legio. Wees creatief, maar zorg wel voor relevante informatie. Niet-relevante informatie roept irritaties op, iets wat u natuurlijk wilt voorkomen.

relatiebeheer - tip 5

leg informatie vast


Informatie staat aan de basis van goed relatiebeheer. Zorg er daarom voor dat alle relevante informatie zorgvuldig en op een centrale plek wordt vastgelegd. Hoe meer informatie, hoe beter u kunt inspelen op de wensen en behoeften van de relatie. Bekijk de mogelijkheden eens om een relatiebeheerpakket te koppelen aan uw administratie. Zo heeft u alle relevante klantinformatie, van bedrijfsgegevens, contactmomenten en afspraken tot omzetgegevens, order- en factuurhistorie overzichtelijk bij elkaar. Dat maakt het goed beheren van relaties een stuk makkelijker! Davilex heeft bijvoorbeeld het pakket Davilex Relatie. De relatiekaart in deze module verzamelt alle relevante relatiegegevens en presenteert ze op één centrale plaats. Dat maak goed relatiebeheer een stuk makkelijker.